
جهان کنونی همچون دهکدهای است، که بازار یکپارچهاش در سرتاسر قارهها گسترش یافته است. در چنین شرایطی آشنایی سنجیده و علمی با بازارهای گوناگون از یک سو و از سوی دیگر شناخت توانمندیها و کاستیهای هر سازمان، شرط بقا و ادامهی حیات سازمانهاست. از این رو هر سازمانی باید از شناخت خود، حرکت را آغاز کرده و در این مسیر به شناخت و درک نیازهای آشکار و پنهان مشتریان برسد. ابزار پیادهسازی این فرایند مهم و حساس، شیوهی نوین مدیریت موسوم به «ممیزی بازاریابی» بوده که پژوهشی گسترده و همهجانبه را در وضعیت کلیهی ارکان و فعالیتهای هر سازمان مدیریت میکند. در پرتوی ممیزی بازاریابی میتوان موقعیت سازمانها را تشخیص داده و پی برد که چگونه میتوان روندی تکاملی را در یک بنگاه اقتصادی طی کرد. با وجود اینکه ممیزی بازاریابی شاخهای کاملاً تازه و نوپا در فعالیتهای مدیریت بازار تلقی میشود، اما استقبال زیادی از این شیوهی نوین مدیریت شده و کاربردهای فراوانی یافته است. در اینفوگرافیک زیر به موارد ممیزی بازار خواهیم پرداخت:
برای مطالعهی مقالهی مربوط به اینفوگرافیک فوق به مقالهی « به ممیزی بازاریابی نیاز دارید! » مراجعه نمایید.