صفحه اصلی / پروژه‌ها / توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان / مفهوم و کاربرد تیزر تبلیغاتی
تیزر | تیزر تبلیغاتی | تیزر تلویزیونی | مفهوم و کاربرد تیزر تبلیغاتی

مفهوم و کاربرد تیزر تبلیغاتی

بی شک بار‌ها و بارها شنیده‌اید که افراد حرفه‌ای یا اشخاص غیر‌حرفه‌ای در مورد چیزی به نام تیزر صحبت کرده‌اند. که اغلب منظورشان آگهی تلویزیونی ا‌ست. اما تیزر چیست‌؟ تیزر ابداً نام یک محصول یا یک خدمت نیست، بلکه نام یک تکنیک برای ارائه‌ی آگهی اعم از تلویزیونی، رادیویی یا رسانه‌‌ی محیطی‌ و چاپی است. به همین جهت در ادامه با مفهوم و کاربرد تیزر تبلیغاتی بیشتر آشنا خواهید شد.

 

مفهوم و کاربرد تیزر تبلیغاتی

امروزه تبلیغات به عنوان عنصر اصلی در آگاهی، ترغیب و یادآوری مشتریان نسبت به محصولات، برندها و شرکت‌ها شناخته می‌شوند. تبلیغات مناسب و صحیح و بکارگیری رسانه‌ی مناسب جهت انتقال محتوای تبلیغاتی به مخاطبین و مشتریان بازار هدف می‌تواند مرحله‌ی معرفی و یا رشد از چرخه‌ی عمر محصول را با سرعت بالایی طی نماید. در میان انواع تبلیغات(رسانه‌ای، محیطی، چاپی و…) کماکان تیزرهای تلویزیونی که زیر مجموعه‌ی تبلیغات رسانه‌ای می‌باشند، بیشترین و بهترین تأثیرگذاری را روی مخاطبین البته بسته به نوع محصول ( مصرفی و صنعتی) می‌گذارند.

در مقایسه با اشکال و روش‌های دیگر تبلیغاتی، برای ساخت تیزرها زمان بسیار بیش‌تری اختصاص داده می‌شود. تمامی مراحل ساخت یک تیزر از حساسیت بالایی برخوردار هستند که قصور در هر مرحله می‌تواند نتیجه‌ی کار را تا حد قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس و با توجه به هزینه‌ی بسیار زیادی که غالباً صرف ساختن تیزرهای تبلیغاتی می‌شود، باید در تمامی مراحل ساخت تیزرها دقت و حساسیت لازم را به کار گرفت.

 

موارد استفاده‌ی فیلم‌ها و تیزرهای تبلیغاتی

  • پخش فیلم‌ها در نمایشگاه‌ها
  • کنفرانس‌ها و سمینارها
  • پخش در سالن‌های انتظار و استراحت سازمان
  • پخش در رسانه‌های تصویری عمومی و تخصصی به منظور تبلیغات
  • استفاده از فیلم‌ها به عنوان کاتالوگ‌های الکترونیکی معرفی محصولات و خدمات سازمان
  • تولید فیلم به منظور ارائه‌ی گزارش عملکرد سازمان
  • پخش فیلم در مانیتورهای تبلیغاتی سطح شهرها
  • استفاده در هتل‌ها و تالارها
  • استفاده در فیلم‌های آموزشی

 

بهترین ویژگی‌های کلیدی تیزر تبلیغاتی

تیزرهای ساخته شده باید به قدری جذاب و اثرگذار باشند که خود تبدیل به مزیت رقابتی شرکت شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد ذیل می‌گردد:

  • ایده‌های مفهومی و خلاق: ساخت تیزر با هدف انتقال معنا و مفهوم انجام می‌شود بنابراین هر تیزر جذاب و اثرگذار بر اساس یک سناریوی خلاقانه و حرفه‌ای ساخته می‌شود.
  • مخاطب محور: این تیزرها با توجه به مدل ادراک ذهنی مخاطب ساخته شده و تلاش می‌شود تا از تمام عناصر و عوامل در دسترس برای گذر از فیلترهای ادراکی مخاطب استفاده شود.
  • زیبایی و جذابیت‌های بصری و شنیداری: در ساخت تیزرها کلیه‌ی جنبه‌های زیبایی شناسی مورد انتظار در عمل محقق می‌شوند.
  • سرعت: سرمایه‌گذاری مناسب و شروع و تولید هم زمان چندین تیزر به مشتریان کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان تیزرهای خود را آماده‌ی اکران داشته کنند.

 

اهمیت نمایش خلاقانه‌ی پیام در تیزرهای تبلیغاتی

آنچه مهم است انتخاب قالب درست برای آگهی تبلیغاتی و نمایش خلاقانه‌ی پیام است. یک تبلیغ‌دهنده‌ی موفق، هدف و مخاطبان خود را به دقت انتخاب کرده، پیام مناسب را در قالب مناسب تزئین کرده و با استفاده از تکنولوژی‌های مناسب نسبت به تهیه تیزر اقدام می‌کند. پس از آنکه تیزر تبلیغاتی تولید شد، مورد آزمایش و تست قرار می‌گیرد. در این مرحله میزان اثربخشی تیزر تولید شده بر نمونه‌ای کوچک از مخاطبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در تیزر تلویزیونی بعد از رفع نواقص و تأئید نهایی تیزر می‌بایست نسبت به انتخاب شبکه‌ی تلویزیونی و زمان پخش مناسب اقدام نمود.

نهایتاً پس از خرید فضای نمایشی در شبکه‌ی تلویزیونی تیزر تولید شده به نمایش درخواهد آمد. در بازارهای به شدت رقابتی امروز بسیار اتفاق می‌افتد که تیزرها و آگهی‌های تبلیغاتی جذاب و حرفه‌ای خود تبدیل به مزیت رقابتی شرکت شده و عاملی برای جذب مشتری می‌شوند.

 

مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی

از آنجایی که در تهیه و تولید تیزرهای تبلیغاتی سرمایه و وقت زیادی هزینه می‌شود، لذا باید با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف تیزرهایی طراحی و تولید کرد که از بالاترین سطح اثربخشی برخوردار باشند. ساخت تیزر تبلیغاتی شامل سه مرحله اصلی پیش از تولید، تولید و پس از تولید است. تهیه‌ی سناریو یا فیلم‌نامه، انتخاب بازیگران، فیلم‌برداری، صداگذاری، تدوین و… از جمله اقداماتی است که در تولید یک تیزر انجام می‌شوند.

استراتژی، نوآوری و اجرا سه فاکتور اساسی در موفقیت یک تیزر به شمار می‌آیند. تیزرهای موفق از نظر اتخاذ استراتژی بی‌نقص‌اند. دارای مفهومی خلاق هستند و از اجرای مناسبی نیز برخوردارند.

انتخاب قالب آگهی همچون انتخاب لحن و سبک آگهی، بخشی از استراتژی خلاق است. قالب‌های مختلفی وجود دارند که در تیزرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از تیزرها یک قالب مشخص و برخی نیز چند قالب را مورد استفاده قرار می‌دهند. آنچه مهم است باید قالبی را انتخاب کرد که بتواند به درستی پیام آگهی را انتقال داده و با بیننده ارتباطی نزدیک برقرار کند. انتخاب یک قالب به این موضوع بستگی دارد که چگونه و با چه هدفی می‌خواهیم از آن استفاده ‌کنیم. قالب‌های تبلیغاتی زیادی وجود دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از قالب داستانی، نمایشی، تائیدی، طنز و فکاهی و… .

آنچه مهم است انتخاب قالب درست برای آگهی تبلیغاتی و نمایش خلاقانه پیام است. یک تبلیغ دهنده‌ی موفق، هدف و مخاطبان خود را به دقت انتخاب کرده، پیام مناسب را در قالب مناسب تزئین کرده و با استفاده از تکنولوژی‌های مناسب نسبت به تهیه تیزر اقدام می‌کند. پس از آنکه تیزر تبلیغاتی تولید شد مورد آزمایش و تست قرار می‌گیرد. در این مرحله میزان اثربخشی تیزر تولید شده بر نمونه‌ای کوچک از مخاطبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بعد از رفع نواقص و تأئید نهایی تیزر می‌بایست نسبت به انتخاب شبکه‌ی تلویزیونی و زمان پخش مناسب اقدام نمود. نهایتاً پس از خرید فضای نمایشی در شبکه‌ی تلویزیونی تیزر تولید شده به نمایش درخواهد آمد.

 

ارزشیابی تیزر تبلیغاتی پیش از پخش

پیش از آن که تیزر روی آنتن برود و پخش شود، گروهی از مخاطبان با فرهنگ‌های مختلف که نمودار مخاطبان تیزر هستند، انتخاب می‌شوند و درجلسه‌ای تیزر را تماشا می‌کنند، سپس بر اساس پرسشنامه‌ای که از قبل تهیه شده که شامل اهداف پخش تیزر است، توسط گروه نمونه‌ی مخاطبان به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ می‌دهند. در این مرحله از ارزشیابی بررسی پاسخ‌هایی که گروه نمونه که معمولاً بیشتر از سی نفر نیستند، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. تنظیم پرسشنامه باید طوری باشد که با پاسخ‌های کوتاه توسط گروه نمونه، جواب داده شود. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها مرحله‌ی بررسی دقیق آن توسط سفارش دهنده‌ی تیزر و کارگردان هنری یا Art- director انجام می‌شود و نقاط ضعف تیزر مشخص می‌شود. چنانچه موارد مهمی به دست آمد، از آن‌ها جهت تغییر تیزر یا جابه‌جایی نماها استفاده می‌شود تا در نهایت پس از ارزشیابی اولیه با تغییراتی که درتیزر داده می‌شود، تیزر آماده‌ی پخش گردد.

 

انتخاب زمان پخش

با یک بررسی ساده به آسانی می‌توان زمان پخش تیزر را تعیین کرد. اگر مخاطبان کودکان هستند، براساس این که کودکان چه زمانی بیشترین بیننده را تشکیل می‌دهند، برای پخش انتخاب می‌گردد. اگر تیزر برای بزرگسالان طراحی شده است و کالای مورد تبلیغ مربوط به استفادۀ بزرگسالان است، بهترین زمان پخش برای این گروه انتخاب می‌شود. همیشه مخاطبان با توجه به ویژگی و نوع کالای مورد تبلیغ انتخاب می‌گردند. بهترین زمان برای  پخش تیزر زمانی است که با توجه به نوع کالای مورد تبلیغ و گروه مصرف کننده، بیشترین تعداد مخاطب آن را ببینند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 11 =