صفحه اصلی / پروژه‌ها / توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان / طراحی بسته‌ بندی در مدیریت کسب و کار
طراحی بسته بندی | مدیریت کسب و کار | طراحی بسته‌بندی در مدیریت کسب و کار

طراحی بسته‌ بندی در مدیریت کسب و کار

یکی از پر ‌اهمیت‌ترین نکاتی که در مدیریت کسب و کار باید رعایت شود، طراحی و بسته بندی محصولات می‌باشد. هر چند کیفیت خدمات و محصولات ارائه شده در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد، ولی بهبود فرایند طراحی و بسته بندی نیز مانند بهبود هرگونه فعالیت تجاری دیگر تأثیرگذار می‌باشد و ارزش صرف وقت و هزینه‌ی بیشتر را دارد.

طراحی خوب فرصت‌های با ارزش را برای کسب و کارها فراهم می‌کند. اهمیت طراحی اغلب دست کم گرفته شده است، اما طراحی مناسب می‌تواند مزایای تجاری قابل توجهی را به همراه داشته باشد. مراحل تحقیق و پروتکلی که در فرایند طراحی استفاده می‌کنید، می‌تواند ایده‌های جدیدی را به همراه داشته باشد و به شما این امکان را می‌دهد تا نیازهای مشتریان و آنچه که برای آن‌ها خوشایند است، شناسایی کنید.

شروع طراحی بسته بندی تجاری در صورتی که اطلاعات مناسب را در اختیار داشته باشیم، آسان است. برای طراحی بسته بندی نیاز به دانش کافی در زمینه‌ی مفاهیم طراحی، شناخت آثار هنری، توانایی‌های چاپ و پیاده‌سازی و تکنیک‌های بازاریابی می‌باشد تا بتوانید با کمک همه‌ی این اطلاعات پایه، بهترین و مناسب‌ترین طراحی را با بکارگیری خلاقیت خود انجام دهید.

طراحی بسته بندی و اجرای صحیح آن نیاز به شناخت و بکارگیری اصول مدیریت پروژه و استفاده از استانداردها دارد، تا بتوان طرح نهایی را در بین سایر برندها، دسته‌بندی‌ها و در حوزه‌ی گسترده‌تری از مناطق مقایسه کرد.

در طراحی بسته بندی باید به این نکته توجه کرد که سعی شود با کیفیت‌ترین بسته بندی به صورت کاملاً اقتصادی و بهینه قابل پیاده‌سازی باشد.

چند نکته‌ی اصلی که در طراحی بسته بندی باید رعایت شوند:

  • کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در بودجه‌ی تولید
  • کاهش زمان تولید بسته بندی
  • طراحی مناسب و مشتری محور
  • ابعاد بسته بندی و فضای اشغال شده توسط آن
  • حفظ سلامت محصولات ارائه شده توسط آن بسته بندی

علاوه بر اینکه طراحی ساختاری بسته بندی از جنبه‌ی زیبایی‌شناسی دارای اهمیت می‌باشد، بسته بندی مناسب باید محصول محور باشد و با توجه به خصوصیات محصول مورد نظر طراحی و پیاده‌سازی شود. بنابراین از هر زاویه‌ای که به این موضوع می‌پردازید باید در نظر داشته باشید که این بسته بندی به دلیل وجود محصول اهمیت پیدا می‌کند.

طراحی بسته بندی را باید به افراد خلاق و متخصص در این زمینه سپرد، زیرا محصولات به حفاظت فیزیکی و نمایش بصری نیاز دارند و یک بسته بندی جامع و مناسب می‌تواند هر دو این موارد را به صورت همزمان در بر داشته باشد. یک طراح موفق در زمینه‌ی بسته بندی باید چشم‌اندازی درباره‌ی برندینگ و بسته بندی و طرح‌های آینده‌نگر در ذهن خود داشته باشد تا بتواند یک بسته بندی ایده‌آل هم برای محصول هم برای مشتریان طراحی کند.

در طراحی بسته بندی باید توجه داشت که محصول به شکل جذاب و واقعی به مصرف‌کنندگان نشان داده شود، این امر سبب می‌شود تا موفقیت در فروش افزایش یابد، زیرا از این طریق مشتریان جذب محصول ارائه شده می‌شوند. همچنین خریداری محصول برای آن‌ها خوشایند خواهد بود و تجربه‌ی یک خرید خوب را برای آن‌ها ثبت می‌کند.

بنابراین طراحی خلاقانه می‌تواند زمینه‌ی رقابت در بازار را برای شما فراهم کند و پروسه‌ی کسب و کار و بازاریابی شما را تقویت نماید. همچنین می‌تواند بازارهای خارجی را به سوی شما جذب کند و در نهایت با پیروی از اصول و  استانداردهای فنی مختلف یک محصول و بسته بندی آن، می‌توانید بازار هدف خود را گسترش دهید.

مزایای استفاده از طراحی مناسب در کسب و کار

شواهد نشان می‌دهد که استفاده از طراحی مؤثر عملکرد کسب و کار را بهبود می‌بخشد و عدم استفاده از آن سبب می‌شود تجارت شما فرصت‌های حیاتی را از دست بدهد. برخی از مزایای طراحی بسته بندی مناسب عبارتند از:

  • افزایش فروش محصولات یا خدمات شما
  • بهبود بخشیدن موقعیت بازار نسبت به رقبا
  • افزایش کیفیت سلامت محصول با بسته بندی مناسب
  • وفاداری بیشتر مشتریان و شکایت کمتر توسط مشتریان
  • ایجاد یک هویت قوی برای کسب و کار
  • ارزش دادن به محصولات و خدمات
  • قابلیت استفاده بهتر و راحت‌تر
  • کاهش زمان برای عرضه محصولات و خدمات

طراحی غیر از ارزش بخشیدن به محصول و افزایش کارآمدی و زیبایی آن در جنبه‌های دیگر کسب و کار شما تأثیر مثبت دارد. اهمیت طراحی به قدری زیاد است که با استفاده از آن می‌توان یک سازگاری خاص بین محصول و فعالیت‌های مربوط به بازاریابی آن ایجاد کرد که کسب موفقیت و رشد تجارت شما را به دنبال خواهد داشت.

برخی از مهارت‌ها و تجربیاتی که به شما کمک می‌کند طراحی بسته بندی موفقی داشته باشید:

  • مشخص کردن هدف ارائه‌ی محصول
  • طراحی ظاهری خلاقانه و زیبا
  • در نظر گرفتن ابعاد، شکل و جنس بسته بندی نهایی
  • فضای اشغال‌شده با جعبه‌های خام
  • سرعت بسته‌بندی
  • قابلیت استفاده‌ی مجدد
  • در نظر گرفتن سلیقه همگانی

طراحی مناسب و خلاقانه بسته بندی می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای جذب مشتری عمل کند. بنابراین طراحی بسته بندی تنها در مورد مدیریت ظاهری کسب و کار شما نیست بلکه، در مورد مدیریت فرایندهای مختلف تجارت شما در جهت رشد و موفقیت می‌باشد که می‌تواند تأثیر فراوانی در افزایش بازدهی فروش داشته و رضایت مشتریان را برای تجارت شما به ارمغان بیاورد.

 

 

 

منابع:

 

http://www.infoentrepreneurs.org/

https://howtostartanllc.com

http://www.corbus.com

امتیازدهی

User Rating: ۴٫۸ ( ۲ votes)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.