جذب سرمایه برای کسب و کار | چرا، چه وقت و چگونه برای کسب‌وکار خود سرمایه جذب کنید؟

جذب سرمایه برای کسب و کار

چرا، چه وقت و چگونه برای کسب‌وکار خود سرمایه جذب کنید؟

همه‌ی کسب‌وکارها و شرکت‌هایی که راه‌اندازی می‌شوند نیازمند تجهیزات هستند. اجاره‌ی دفتر، میز و صندلی، استخدام کارمند و بسیاری موارد دیگر جزو ملزومات آغاز یک کار است. بعد از آنکه یک مجموعه پا گرفت و کار خود را آغاز کرد، نوبت به تمرکز بر رشد آن می‌رسد. تقریباً همه‌ی شرکت‌ها برای این مورد نیازمند جذب سرمایه از خارج مجموعه‌ی خود هستند.
آنچه در این مقاله می‌خوانید در ابتدا توصیفی بر چرایی نیاز شرکت‌ها به جذب سرمایه، سپس چگونگی تشخیص بهترین زمان برای انجام این کار و در نهایت معرفی چند روش برای جذب و تزریق پول به کسب‌وکار است و به این موارد طی سرفصل‌های زیر خواهد پرداخت:
• چرا یک شرکت نیاز به جذب سرمایه دارد؟
• چه زمانی یک مجموعه باید برای جذب سرمایه اقدام کند؟
• روش‌های جذب سرمایه برای یک کسب‌وکار

سرمایه‌ی اولیه که در یک شرکت به کار گرفته می‌شود تا در قدم‌های ابتدایی به آن کسب و کار کمک کند، سرمایه‌ی بذر نامیده می‌شود. بدون شک این بذر نیازمند به رسیدگی و توجه است تا رشد کرده و به بار بنشیند. این معنای همان جذب سرمایه‌ی برای تزریق به مجموعه به‌ منظور رشد و پیشرفت آن است.

چرا یک شرکت نیاز به جذب سرمایه دارد؟

به‌ طور معمول راه‌اندازی یک شرکت و سر پا نگه‌داشتن آن برای رسیدن به مرحله‌ی سودآوری نیازمند به سرمایه است که معمولاً حجم و مقدار آن از آنچه مؤسسین در ابتدا برای این کار در نظر گرفته‌اند بیشتر است. بدون ورود سرمایه‌ی خارجی به یک شرکت تلاش‌های همه‌ی کارکنان برای روی پا نگه‌داشتن آن مجموعه از بین خواهد رفت.
خبر خوب این است که سرمایه‌گذاران بسیاری حاضرند پول خود را روی پروژه‌های آماده و سودآور سرمایه‌گذاری کنند. این کار دردسر کمتری نسبت به راه‌اندازی یک شرکت از نقطه‌ی ابتدایی برای آن‌ها دارد. اما خبر بد این است که این افراد به‌ سادگی این کار را انجام نمی‌دهند و مؤسسین شرکت‌ها باید برای جذب سرمایه خود را برای یک مصاف خشن آماده کنند.

 

چه زمانی یک مجموعه باید برای جذب سرمایه اقدام کند؟

سرمایه‌گذاران مالی افراد یا مجموعه‌هایی هستند که همواره به دنبال بهترین و سودآورترین موقعیت برای سپردن سرمایه‌ی خود به شرکت‌هایی می‌باشند که تبدیل ایده‌های آن‌ها به پول بسیار عملی و قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد. در حقیقت وقتی بنیان‌گذاران یک مجموعه برای بیان داستانی که در آن روند تبدیل سرمایه به سود به‌ طور روشن و عملی مشخص‌ شده باشد، آمادگی کافی داشته باشند، می‌توانند به سرمایه‌گذاران پیشنهاد همکاری بدهند.
برای برخی از مؤسسین همین‌ که نام بزرگی داشته باشند، کافیست تا بتوانند سرمایه‌های مورد نیاز خود را از منابع خارجی جذب کنند. برای شرکت‌هایی که به‌ تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند، ایده‌های بزرگ، برنامه‌های مشخص و در دسترس بودن آرزوها، کلید موفقیت در جلب رضایت سرمایه‌گذاران است.
نکته‌ی مهمی که لازم است در خصوص جذب سرمایه به آن اشاره‌ کنیم این است که برای سرمایه‌گذاران حتی لمس کالایی که قرار است در تعداد انبوه تولید و روانه‌ی بازار شود و کارایی و روزآمد بودن آن چندان مهم نیست. اگر می‌خواهید به‌ عنوان یک مؤسس به دنبال جذب سرمایه‌ی خارجی بروید باید در خصوص پتانسیل‌های موجود در بازار و میزان توجه افراد به کالای تولیدی آمار درست و روشنی داشته باشید. در حقیقت سرمایه‌گذاران تمایل دارند روی محصولاتی هزینه کنند که بازار خوبی در انتظار آن‌ها باشد.

 

روش‌های جذب سرمایه برای یک کسب‌وکار

۱) خود تأمینی

بدون شک افزایش سرمایه به شیوه‌ی خود تأمینی برای مجموعه‌ای که کار خود را به‌ تازگی آغاز کرده است کار چندان راحتی نیست. اما وقتی پای از میان رفتن یا رشد کردن یک شرکت در میان باشد و آنچه برای جذب سرمایه‌ی خارجی مورد نیاز است، همچون اعتبار یا ایده‌های روشن، وجود نداشته باشد، لازم است مؤسسین یک شرکت برای جذب سرمایه‌ی مورد نیاز خود از منابع داخلی کمک بگیرند.
خود تأمینی به معنای آن است که:

  • در منابع مالی تا حد ممکن صرفه‌جویی شود.
  • اگر مؤسسین شرکت دارایی ارزشمندی همچون املاک و مستغلات دارند باید برای فروش آن اقدام کنند.
  • از هرگونه اعتبار مالی در بانک و بازار استفاده شود.
  • چنانچه ملک یا خانه‌ای وجود دارد که می‌توان با سند آن از بانک وام گرفت برای این کار اقدام شود.

۲) جذب سرمایه از طریق خانواده و اقوام

اگر هیچ‌کدام از شرایط خود تأمینی سرمایه‌ی مورد نیاز را ندارید و هنوز به آن قدرت و اعتباری که بانک‌ها به شما وام بدهند نرسیده‌اید، می‌توانید به‌ جای اعتبار خود روی اعتبار افراد خانواده یا اقوام حساب کنید.
با توصیف روشن آنچه در نظر دارید در مجموعه‌ی خود انجام دهید به توضیح نیاز خود به سرمایه بپردازید و شرح دهید که اکنون‌ که در ابتدای راه هستید نمی‌توانید نظر سرمایه‌گذار خارجی را برای جذب پول یا بانک‌ها را برای اخذ وام جلب کنید.
ممکن است این افراد با اطمینانی که به شما دارند یا پول خود را به‌ صورت مستقیم در اختیارتان قرار دهند یا از اعتباری که نزد بانک‌ها یا مؤسسات مالی و اعتباری دارند برای تأمین نیاز مالی شما استفاده کنند.

۳) أخذ وام مخصوص کسب‌وکارهای کوچک

اگر کسب‌وکاری که راه انداخته‌اید در زمره‌ی کسب‌وکارهای خرد قرار می‌گیرد می‌توانید از وامی که دولت برای آن‌ها در نظر گرفته است استفاده کنید. این وام‌ها به دلیل کم بودن مبلغ زود آماده می‌شود و بهره‌ی آن‌ها بسیار پائین تر از وام‌های کلان است.

۴) جذب پول از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا Venture Capital

شرکت‌های بسیاری هستند که با خرید سهام از کسب‌وکارهای نوپا روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل به آن‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا Venture Capital (به‌ اختصار VC )گفته می‌شود.
این شرکت‌ها تمایل بسیاری برای سرمایه‌گذاری روی کارهای نوپایی دارند که در طول مدت‌ زمان کوتاهی توانایی و پتانسیل خود را برای افزایش سرمایه و سودآوری بیشتر نشان داده باشند. به‌ این‌ ترتیب در صورت کسب موفقیت و ارائه‌ی سهام شرکت تازه تأسیس در بازار بورس، سهم بیشتری از سود حاصل‌ شده نصیب سرمایه‌گذاران VC خواهد شد. در حقیقت نگاه آن‌ها به آینده‌ای روشن است هرچند برای این هدف مجبور باشند ریسک و خطر بیشتری را به جان بخرند.

 

 

۵) تأمین جمعی سرمایه یا Crowd founding

یکی از روش‌های جذب سرمایه تأمین جمعی آن است. این روش از دهه‌ی ۱۹۹۰ و باروی کار آمدن اینترنت و تبدیل‌شدن آن به یکی از حیاتی‌ترین ابزارهای کار به وجود آمده است. درروش تأمین جمعی سرمایه هر کارآفرین، هنرمند یا شرکت تازه تأسیسی که برای پروژه‌های خود نیاز به پول داشته باشد درخواست خود را به‌ صورت آنلاین و عمومی اعلام می‌دارد. ممکن است سرمایه‌گذاران یا افراد عادی بسیاری وجود داشته باشند که در پی یافتن یک پلتفرم برای سپردن پول خود به آن باشند تا درنهایت اگر موفقیتی در آن حاصل شد در سود آن شریک شوند.
یکی از قواعد بازی در این شیوه از جذب سرمایه آن است که درخواست تضمین می‌کند در صورت کسب موفقیت و سودآور بودن پروژه‌ای که برای آن سرمایه جذب کرده است، تمام افرادی که در تأمین مالی بودجه‌ی مورد نیاز برای راه‌اندازی آن دخیل بوده‌اند را به‌ اندازه‌ی سهمی که مشارکت کرده‌اند از سود حاصل‌ شده از پروژه بهره‌مند کند. همچنین فرد یا شرکتی که در پی جذب سرمایه است باید مبلغ مشخصی را برای راه‌اندازی پروژه‌ی خود معین کند و البته متعهد شود در صورتی‌ که مشارکت سرمایه‌گذاران کافی نبود و مبلغ مورد نیاز تأمین نشد مبالغ جمع‌آوری‌ شده را به‌ حساب مشارکت‌کنندگان بازگرداند.
برای جذب سرمایه به این شیوه باید شیوه‌های تبلیغات و بازاریابی را به‌ خوبی بدانید، به‌ وضوح در خصوص اهداف و نیازمندی‌های خود حرف بزنید و در طول جذب مشارکت و در حین انجام پروژه مشترکین را در جریان روند انجام کار قرار دهید.

۶) وام همکار به همکار یا Peer to Peer Loan

وام همکار به همکار که اصطلاحاً به آن وام P2P میگویند به معنای گرفتن وام از شرکت های همکار است. دراین شیوه از جذب سرمایه شرکت درخواست دهنده با تعریف مشخصی که از نیازهای مالی خود به شرکت وام دهنده ارائه می کند از او درخواست کمک می کند. شرکت پذیرنده جزئیات درخواست را به دقت بررسی کرده با گرفتن تعهد نسبت به این که وام پرداختی او دقیقا روی آنچه شرح داده شده است هزینه میشود، به شرکت همکار وام می دهد و بعد از مدت زمان مشخصی منتظر دریافت اقساط باز پرداخت وام می ماند.

 

کلام آخر این‌که اگر میلیاردر نیستید ولی می‌خواهید کسب‌وکار مخصوص خود را راه بیندازید و یا شرکت خود را توسعه دهید و برای این کار به جذب سرمایه نیاز دارید باید بهترین، مناسب‌ترین و منعطف‌ترین راه جذب سرمایه را با توجه به ویژگی‌های کسب‌وکار خود و مدت‌زمانی که نیاز دارد تا به سوددهی برسد را بشناسید و بعد یکی از روش‌های فوق را برای تأمین سرمایه انتخاب کنید.

منابع:

https://blog.ycombinator.com/how-to-raise-a-seed-round/
https://www.moneycrashers.com/money-start-small-business-financing-options/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − نوزده =